Niezależny samorządny związek zawodowy

Wybierz kierunek solidarność

pl ua

Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych

Rozporządzenie Rady Ministrów z 30 maja 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych uwzględnia m.in. uwagi samorządowców w zakresie wyodrębnienia nowej podgrupy w ramach stanowiska marszałka województwa – marszałka województwa w województwie powyżej 3 mln mieszkańców.

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej 13 marca 2025 r. przygotowało kolejny projekt rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych, który przewiduje zmiany w zasadach wynagradzania pracowników samorządowych. Głównym celem dokumentu jest aktualizacja minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego dla osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę.

W ocenie resortu, podwyższenie kwot minimalnego wynagrodzenia zasadniczego uatrakcyjni możliwość zatrudnienia w jednostkach samorządowych, gdyż obecne stawki nie są konkurencyjne.

Projekt z marca 2025 r. oprócz podwyższenia kwot minimalnego wynagrodzenia zasadniczego zakładał także wzrost łącznie maksymalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego i maksymalnego poziomu dodatku funkcyjnego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru w relacji do obowiązujących kwot co do zasady o ok. 5 proc. Zgodnie z projektem, pensje zasadnicze w I kategorii zaszeregowania mają wzrosnąć o 666 zł. W zależności od kategorii, planowane podwyżki wyniosą od 5 do 16,65 proc.

W starym projekcie uwzględniono podwyższenie kwot maksymalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie powołania m.in. wójtów, burmistrzów, prezydentów miast, ich zastępców oraz skarbników oraz maksymalnego poziomu dodatku funkcyjnego określonych w załączniku nr 2 do rozporządzenia. Maksymalne stawki wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatku funkcyjnego dla tej grupy zostały ustalone proporcjonalnie do limitów obowiązujących dla osób pełniących funkcje na podstawie wyboru. W ich przypadku górna granica pensji ma wzrosnąć o około 5 proc.

Opinie do projektu w ramach konsultacji publicznych oraz opiniowania przesłali obywatele, organizacje związkowe, a także przedstawiciele strony samorządowej w ramach prac Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Wśród opinii pojawiły się stwierdzenia, że zróżnicowanie stawek pomiędzy grupami jest rażąco niskie i przyczyni się do pogłębienia spłaszczenia wynagrodzeń. Ponadto związkowcy zauważyli, że proponowane podwyżki minimalnego wynagrodzenia zasadniczego nie uwzględniają proporcjonalnych wzrostów dla wyższych kategorii zaszeregowania. Brak wyraźnego zróżnicowania wynagrodzeń między stanowiskami o różny poziomie kwalifikacji i odpowiedzialności wpłynie demotywująco na kadrę administracyjną – wskazano w uwagach.

Obywatele także zgłaszali swoje uwagi do projektu. Wśród nich znalazły się m.in. propozycje dotyczące proporcjonalnego wzrostu wynagrodzeń o dokładnie tyle samo procent w każdej kategorii zaszeregowania, przy zachowaniu w I kategorii minimalnego wynagrodzenia i w każdym kolejnym roku ewentualna waloryzacja wynagrodzeń również powinna być obliczana procentowo, a nie kwotowo, czy tego, by wynagrodzenie dla osób zatrudnionych na podstawie powołania (np. skarbnika) powinno być określone w wysokości minimalnej.

MRPiPS odnosząc się do poszczególnych uwag wskazało m.in., że część uwag w zakresie gruntowego przeszeregowania stanowisk pozostaje do rozważenia przy następnej nowelizacji rozporządzenia. Część uwag została uwzględniona w projekcie z 13 marca 2025 .r, jak np. wyodrębnienie w ramach stanowiska marszałka województwa nowej podgrupy – marszałka województwa powyżej 3 milionów mieszkańców. A – przykładowo – uwaga dotycząca określenia poziomu minimalnego wynagrodzenia zasadniczego w poszczególnych kategoriach zaszeregowania w oparciu o aktualizującą się automatycznie bazę zamiast w sposób kwotowy ma zostać poddana rozważaniom i głębszej analizie podczas nowelizacji. MRPiPS wskazało także, że w obowiązującym stanie prawnym nie istnieją powszechne regulacje dotyczące zasad wynagradzania – w tym podwyższania wynagrodzeń – dla wszystkich grup pracowników bez względu na status prawny zatrudniającego ich pracodawcy, branżę czy grupę zawodową.

Jak wynika z informacji zawartych na stronie Rządowego Centrum Legislacji (RCL), projekt 30 maja 2025 r. został skierowany do podpisu prezesa Rady Ministrów. Następnie został skierowany do ogłoszenia. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 maja 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych zostało opublikowane w Dzienniku Ustaw 30 maja 2025 r. Rozporządzenie wejdzie w życie po 14 dniach od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem § 1 pkt 2 lit. a, który wchodzi w życie z dniem 1 czerwca 2025 r. Oznacza to, że rozporządzenie w większości wejdzie w życie od 14 czerwca 2025 r.

Źródło: infor.pl

Skip to content