Niezależny samorządny związek zawodowy

Wybierz kierunek solidarność

pl ua

Edukacja zdrowotna – co oznacza?

Eksperci z dziedziny prawa, psychologii i pedagogiki dyskutowali 27 listopada br. na KUL-u na temat edukacji zdrowotnej. Nowy, obowiązkowy przedmiot, ma zastąpić dobrowolne „Wychowanie do życia w rodzinie”. – Jest w tej sprawie dużo pytań – mówi inicjatorka wydarzenia, była kurator oświaty Teresa Misiuk. – Pierwsze zasadnicze pytanie: czy wprowadzenie takiego obowiązkowego przedmiotu nie narusza konstytucyjnych praw rodziców? Jest bardzo wiele pytań o treści, szczególnie w zakresie edukacji seksualnej. To są wreszcie pytania o konsekwencje.

I właśnie na te pytania próbowali odpowiedzieć zaproszeni do dyskusji goście. Jako pierwsza głos zabrała Hanna Dobrowolska z Ruchu Ochrony Szkoły, która wskazała, jakie założenia ma rozporządzenie ministerstwa i jakie wynikają z tego zagrożenia.

Marcin Szewczak, prof. prawa KUL, przybliżył zebranym konstytucyjne prawa rodziców, które wyraźnie mówią, że prawo do wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami, także tymi z zakresu religii i moralności, leży całkowicie po ich stronie.

Agnieszka Marianowicz-Szczygieł, prezes Instytutu Analiz Płci i Seksualności „Ona i On”, odniosła się szczegółowo do tematu edukacji seksualnej jako takiej, wskazując wyraźnie potrzebę kształcenia w tym temacie, ale nie poprzez propagowanie dewiacji seksualnych.

Stowarzyszenie Pedagogów Natan reprezentował Zbigniew Barciński, który obrazowo porównał założenia obydwu przedmiotów – „Wychowania do życia w rodzinie” oraz „Edukacji zdrowotnej”. – Różnice pomiędzy przedmiotami “Edukacja zdrowotna” a “Wychowanie do życia w rodzinie” są zasadnicze – podkreślał – WDŻ to jest edukacja seksualna prorodzinna, natomiast w rozporządzeniu Ministerstwa Edukacji Narodowej jest zupełnie inny przekaz – że w sferze seksualnej liczy się zdrowie, a nie liczy się rodzina. Są wzorce typu związki nieformalne.

Z kolei Bożena Pietras, przedstawicielka Związku Dużych Rodzin zwróciła uwagę na obawy, jakie mają rodzice, obserwujący wprowadzane do szkół zmiany. Uczestnicy konferencji mieli także możliwość wzięcia udziału w otwartej dyskusji. Padło sporo pytań z sali, które tylko potwierdzają szerokie zainteresowanie tematem.

Dyskusję podsumował prof. KUL, Arkadiusz Jabłoński,

Konferencję zorganizowali: Fundacja „Ruchu Solidarności Rodzin”, Organizacja Zakładowa NSZZ „Solidarność” KUL oraz Region Środkowo-Wschodni NSZZ „Solidarność”.

Poniżej pełna relacja filmowa, dostępna na naszym kanale na YouTubie:

Skip to content